Pengenalan
Bahagian Perhubungan Awam beroperasi di bawah Jabatan Pengurusan Institut Kanser Negara. Bahagian ini diketuai oleh seorang Pegawai Perhubungan Awam dan dibantu seorang Penolong Pegawai Perhubungan Awam, seorang Pegawai Khidmat Pelanggan dan seorang Pembantu Tadbir.
Bahagian Perhubungan Awam bertindak sebagai jurucakap bagi Institut Kanser Negara dalam menyediakan respon bagi isu atau pertanyaan yang berkaitan dengan Institut Kanser Negara serta bertindak berdasarkan arahan dan persetujuan Pengarah Institut Kanser Negara.
Bahagian ini berperanan sebagai penasihat dalam bidang perhubungan awam bagi Institut Kanser Negara serta terlibat secara langsung dalam mengurus dan menyelaras aktiviti perhubungan awam termasuk merancang strategi penyebaran maklumat berkaitan Institut Kanser Negara secara berkesan.
Bahagian Perhubungan Awam juga bertindak sebagai penyelaras Aduan Awam di peringkat Institut Kanser Negara, urusan lawatan rasmi, pengurusan tetamu kenamaan serta mengendalikan medium komunikasi utama Institut Kanser Negara.
Misi
Komited memberi perkhidmatan perhubungan awam yang dinamik dan efisien dalam pengurusan aduan, media, lawatan rasmi dan aktiviti-aktiviti perhubungan awam di peringkat Institut Kanser Negara.
Visi
Menjadikan perkhidmatan perhubungan medium yang berkesan sebagai penghubung di antara orang awam dan Institut Kanser Negara dalam memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan terbaik secara berterusan.
Objektif
- Mengurus, memantau dan menyelaras semua aduan yang diterima.
- Memantau isu-isu berkaitan Institut Kanser Negara di media massa.
- Menyelaras dan mengurus lawatan ke Institut Kanser Negara.
- Menyelaras liputan media bagi majlis rasmi Institut Kanser Negara.
- Membantu dalam publisiti dan promosi program yang berlangsung di Institut Kanser Negara.
- Meningkatkan aspek perhubungan awam di Institut Kanser Negara.
- Meningkatkan dan memelihara imej professional Institut Kanser Negara
Piagam Pelanggan
- Menyelesaikan aduan dalam tempoh 15 hari tertakluk kepada kategori aduan. Aduan mudah perlu diselesaikan dalam tempoh lima (5) hari bekerja manakala aduan sederhana perlu diselesaikan dalam tempoh 15 hari bekerja.
- Merahsiakan segala maklumat mengenai pengadu dan lain-lain data peribadi mereka.
- Memastikan setiap pertanyaan pelanggan dilayani dengan sebaik mungkin dengan memberi maklumat yang tepat, lengkap dan terkini di Kaunter Informasi dalam tempoh 24 jam.
- Memberi layanan yang mesa, sopan dan berbudi bahasa dalam suasana penyayang
Perkhidmatan
- Pengurusan aduan
- Penyelarasan lawatan rasmi ke Institut Kanser Negara
- Pengurusan hebahan maklumat dan promosi
- Pengurusan media termasuklah media social, liputan media massa, penggambaran dan temuramah
- Perkhidmatan khidmat pelanggan di Kaunter Informasi
- Pengurusan perkhidmatan telefonis
- Pengurusan pengendalian tetamu kenamaan
- Khidmat fotografi untuk majlis rasmi utama Institut Kanser Negara