TERAS PIAGAM KKM
Piagam ini ditujukan khas kepada setiap pelanggan yang berurusan
dengan Kementerian Kesihatan Malaysia.
KEMUDAHAN UNTUK PELANGGAN |
|
1.1 |
Setiap pelanggan boleh mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada Kementerian ini tanpa mengira umur, jantina, keturunan, agama atau taraf sosial-ekonomi. |
1.2 |
Setiap pelanggan yang di takrifkan sebagai dalam keadaan kecemasan akan diberi perkhidmatan dengan segera. |
TARAF PERKHIDMATAN |
|
2.1 |
Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbangrasa, hormat, bersopan santun, jujur dan ikhlas. |
2.2 |
Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara profesional. |
2.3 |
Setiap pelanggan akan disediakan dengan kemudahan dan persekitaran yang bersih dan sempurna. |
MAKLUMAT PERKHIDMATAN |
|
3.1 |
Setiap pelanggan boleh mendapat penjelasan dan nasihat mengenai perkhidmatan yang diberikan kepadanya. |
3.2 |
Setiap pelanggan boleh mendapat laporan mengenai perkhidmatan yang di terimanya secepat mungkin setelah membuat permohonan mengikut peraturan yang di tetapkan. |
PENDIDIKAN KESIHATAN |
|
4.1 |
Setiap pelanggan akan di berikan maklumat mengenai aspek-aspek penting dari segi rawatan kesihatan dan pencegahan penyakit. |
KEWAJIPAN PELANGGAN
Untuk membolehkan Kementerian Kesihatan melaksanakan Piagam ini dengan berkesan, pelanggan adalah berkewajipan untuk:
i. | Mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan. |
ii. | Menjaga kesihatan dirinya dan masyarakat dengan mengamalkan cara hidup yang sihat. |
iii. | Menggunakan kemudahan-kemudahan yang di sediakan secara bertanggungjawab |