Pengenalan
Bahagian Kejuruteraan diwujudkan pada tahun 2013 bagi memantau pelaksanaan Perkhidmatan Sokongan Hospital (PSH), memberi khidmat nasihat teknikal serta melaksanakan dan memantau projek kerja di Institut Kanser Negara (IKN).
Pada tahun 2015, Pengurusan Aset Tak Alih (PATA) telah mula dilaksanakan di IKN oleh Bahagian Kejuruteraan. Ia merangkumi pengurusan keseluruhan aset tak alih sebanyak 2903 ruang dan 3017 komponen utama di IKN.
Misi
- Mengawal selia operasi PSH untuk memenuhi keperluan kontrak.
- Melaksanakan aktiviti pembangunan serta penambahbaikan kepada infrastruktur dan kemudahan melalui kerja dan program naik taraf secara kos efektif.
- Memberi khidmat nasihat teknikal dari aspek kejuruteraan kepada pihak pengurusan dan jabatan IKN.
- Melaksanakan Sistem Pengurusan Aset Tidak Alih (PATA) secara sistematik, menyeluruh, cekap dan berintegriti bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan terbaik di IKN.
Visi
Memastikan aset, kemudahan dan infrastruktur di Institut Kanser Negara berfungsi secara optimum melalui pengurusan sistem kejuruteraan yang komprehensif dan cekap.
Objektif
Aktiviti Bahagian Kejuruteraan dilaksanakan bagi memenuhi keperluan institusi ke arah operasi yang lancar dan berkesan melalui:
- Memaksimumkan prestasi sistem dan masa operasi peralatan perubatan.
- Memenuhi keperluan linen bersih untuk kegunaan klinikal.
- Menjaga kebersihan hospital adalah yang terbaik.
- Menguruskan sisa hospital mengikut keperluan undang-undang.
- Menyokong agenda kelestarian negara melalui pelaksanaan program kemampanan.
- Menyediakan, menyimpan dan menyelia maklumat aset yang lengkap untuk tujuan perancangan pembangunan dan kawalan penggunaan aset tak alih.
Piagam Pelanggan
- Memastikan Pelaksanaan Perkhidmatan Sokongan Hospital (PSH) dilaksanakan secara berterusan dan Mesyuarat Verification Committee Meeting dilaksanakan setiap bulan bagi mengesahkan dan pembayaran perkhidmatan yang dilaksanakan.
- Memastikan projek kerja dilaksanakan berdasarkan skop kontrak dan siap dalam tempoh masa yang ditetapkan.
- Melaksanakan pemantauan aduan berkaitan skop PSH diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari.
Perkhidmatan
- Facilities Management Services (FMS) untuk pengurusan dan penyelarasan Perkhidmatan yang merangkumi Facilities Engineering Maintenance Services (FEMS), Biomedical Engineering Maintenance Services (BEMS), Linen and Laundry Services (LLS), Healthcare Waste Management Services (HWMS) dan Cleansing. Perkhidmatan (CLS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Fasiliti (FEMS) untuk penyelenggaraan semua sistem dan loji kejuruteraan mekanikal dan elektrikal, sistem dan loji kejuruteraan awam, kerja-kerja kejuruteraan awam termasuk bangunan, jalan raya, longkang, bekalan air, sistem pembetungan paip sanitari serta penyelenggaraan tanah dan kawalan perosak.
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Biomedikal (BEMS) untuk penyelenggaraan semua peralatan bioperubatan dan peralatan lain yang berkaitan dan bersekutu untuk digunakan di Institut Kontrak
- Perkhidmatan Linen dan Dobi (LLS) termasuk pengumpulan, pemprosesan dobi, pengedaran, bekalan dan pengurusan linen.
- Perkhidmatan Pengurusan Sisa Penjagaan Kesihatan (HWMS) termasuk pengumpulan, penyimpanan, pengangkutan, rawatan dan pelupusan. Sisa penjagaan kesihatan terdiri daripada tiga kategori utama iaitu sisa terjadual, sisa pepejal terkawal dan sisa radioaktif.
- Perkhidmatan Pembersihan (CLS) untuk pembersihan wad, klinik dan kawasan lain dalam Institut Kontrak termasuk pembersihan dewan bedah, makmal, farmasi dan kawasan dalam sempadan Institut Kontrak.
- Program Kelestarian ialah pengurusan dan penyelarasan aktiviti yang meliputi Pengurusan Tenaga, Kualiti Udara Dalaman (IAQ) dan Program 3R (Kurangkan, Guna Semula, Kitar Semula). Ia dilaksanakan untuk menyokong aspirasi kerajaan untuk mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050.