Pengenalan
Unit Kualiti ditubuhkan pada Disember 2013 bagi menjalankan tugas-tugas penyelarasan aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti. Unit Kualiti juga memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan penyampaian penjagaan kesihatan berkualiti tinggi dan mengutamakan keselamatan pesakit.
Misi
- Memastikan peningkatan kualiti secara berterusan dalam penyampaian perkhidmatan kesihatan melalui aktiviti peningkatan kualiti;
- Menyelaras latihan secara berkala untuk meningkatkan produktiviti dan melahirkan anggota yang efisien, efektif dan kompeten; dan
- Menjadi platform pengumpulan data bagi memastikan perkhidmatan yang disediakan di IKN adalah selamat dan berkualiti.
Visi
Menjadi pusat kecemerlangan dalam aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti, penyelarasan latihan dan pengumpulan data.
Objektif
- Untuk menyelaras latihan serta memantau pelaksanaan aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti di IKN; dan
- Mengemaskini dan mengumpul data dengan tepat serta menyediakan laporan mengikut masa yang ditetapkan.
Piagam Pelanggan
- Memberi layanan yang cekap, berkesan dan berkualiti; dan
- Menjalankan pemantauan aktiviti kualiti dengan efektif, sistematik dan berkesan.
Perkhidmatan
Portfolio di Unit Kualiti adalah seperti berikut:
- Key Performance Indicator (KPI)/Hospital Performance Indicator for Accountability (HPIA);
- Credentialing & Privileging (C&P);
- Akreditasi Malaysian Society for Quality in Health (MSQH);
- Malaysian Patient Safety Goals (MPSG);
- Projek-projek Peningkatan Kualiti seperti Quality Assurance Project, Audit Klinikal, Lean;
- Perioperative Mortality Review (POMR); dan
- Pain Free Hospital